10.1.1 Planlægning af alle ferie- og fritidsanlæg

• Ferie- og fritidsanlæg kan kun placeres inden for kystnærhedszonen, hvis det sker ud fra sammenhængende turistpolitiske overvejelser.
  • Nye arealer til ferie- og fritidsanlæg kan kun inddrages i overensstemmelse med nærværende retningslinie og retningslinjerne 10.1.2 samt indholdet i afsnittene: 10 Turisme og fritid, 11 Det åbne land (Grøn-blå Struktur) samt 12 Vandmiljø med tilhørende retningslinjer. For anlæg af regional betydning gælder tillige retningslinjerne 10.1.3, 10.1.4 og 10.1.5.
Bemærkninger til retningslinien

Aalborg Kommune skal i forbindelse med planlægning af ferie- og fritidsanlæg tage udgangspunkt i dels den regionale udviklingsplan for Region Nordjylland og dels Hovedstrukturafsnit 10 Turisme og fritid. Det vil sikre en sammenhæng mellem kommunens og regionens visioner og mål.

Der gælder særlige forhold for planlægning af ferie- og fritidsanlæg i kystnærhedszonen. De danske og ikke mindst de nordjyske kyster er i deres udstrækning og variation enestående i Europa. Et særkende er, at det trods en stor og stadig voksende rekreativ udnyttelse er lykkedes at friholde betydelige dele af kysten for intensiv bebyggelse. For at bevare dette, fastslår retningslinjen, at kystnærhedszonen, jf. Hovedstrukturafsnit 11.8, som hovedregel skal friholdes for nye ferie- og fritidsanlæg. Dog kan der placeres nye anlæg i kystnærhedszonen, hvis det sker som led i en samlet rekreativ planlægning, der dokumenterer, dels at der er behov for det pågældende anlæg, dels at det er funktionelt nødvendigt at placere det i kystnærhedszonen. Endelig skal det dokumenteres, at landskabs-, kulturmiljø- og naturbeskyttelsesinteresserne ved kysten samt offentlighedens adgang tilgodeses.
Den Regionale Udviklingsplan for Region Nordjylland samt Hovedstrukturafsnittene 10 Turisme og fritid, 11 Det åbne land samt 12 Vandmiljø med tilhørende retningslinier udgør fundamentet i denne planlægning.
Denne sum af politikker og retningslinier gør det ud for de »sammenhængende turistpolitiske overvejelser«, som ifølge planlovens § 5b er en forudsætning for lokalisering af ferie- og fritidsanlæg inden for kystnærhedszonen.

Retningslinjen fastslår, at de større overnatnings- og aktivitetsanlæg har betydning for mere end netop det lokalområde, hvori de er placeret. Det betyder blandt andet, at der må stilles andre krav til deres placering end til små anlæg, jf. blandt andet retningslinje 10.1.4. Eksempler på ferie- og fritidsanlæg af regional betydning fremgår af faktaboksen i højre side.

Et af byrådets mål er at udbygge ferie- og fritidsmulighederne for kommunens egen befolkning. Det medfører, at anlæg, der ikke er af regional betydning og derfor kun omfattet af nærværende retningslinje samt retningslinje 10.1.2, kan fremmes, i det omfang hensynet til landskabs-, kultur-, miljø- og naturinteresserne tillader det. Byrådet vil ikke på forhånd opstille særlige reguleringer for denne type af ferie- og fritidsmuligheder ud over den afvejning mellem benyttelse og beskyttelse, der er fastlagt i afsnittene 11 Det åbne land samt 12 Vandmiljø med tilhørende retningslinier.
Eksempler på anlæg, som ikke er af regional betydning, fremgår af faktaboksen i højre side.

Ferie- og fritidsanlæg af regional betydning omfatter:
sommerhuse, hoteller, moteller, vandrerhjem, campingpladser, feriecentre, feriebyer, fritidshavne og andre større anlæg med overnatningsmulighed. Endvidere større aktivitetsanlæg, der har mere end et lokalt kundeopland. Det drejer sig fx om golfbaner, motorbaner, forlystelsesparker, dyreparker m.v.
Ferie- og fritidsanlæg uden regional betydning omfatter eksempelvis:
Spejderhytter, lejrskoler, primitive lejrpladser med 4-5 telte og bivuakker, badebroer, lokale stier, kroer og pensionater med op til 10 sengepladser, bondegårdsferie, fritidsanlæg til brug for den lokale befolkning - det vil sige idrætsbaner og - haller, kolonihaver m.v.
23-11-2009