10.1.4 Konsekvens­vurderinger

• Ved planlægning af ferie- og fritidsanlæg af regional betydning skal det sikres, at anlæggets virkning på omgivelserne ikke strider mod hensynet til naturen, landskabet, miljøet eller det lokalsamfund, anlægget etableres i tilknytning til.
Bemærkninger til retningslinien

Ved planlægning af ferie- og fritidsanlæg af regional betydning lægger Aalborg Kommune vægt på, at påvirkninger af omgivelserne beskrives.

Planlægning af ferie- og fritidsanlæg bør omfatte:

• visualisering af anlæggets indpasning i og samspil med landskabet,
  • miljømæssige konsekvenser af anlægget på lokal- og fjernområdet, herunder trafikbelastning, støj, slid og lignende,
  • andre belastninger af eksisterende anlæg og funktioner,
  • påvirkning og sikring af de biologiske og landskabelige værdier i og i nærheden af de planlagte arealer,
  • sikring af offentlighedens adgang til området og mulighed for flersidig anvendelse,
  • mulighed for kollektiv trafikbetjening og forbindelse med det regionale stinet,
  • mulighederne for genbrug af eksisterende anlæg/bygninger,
  • afledte, positive virkninger, der forventes for helårssamfundet,
  • realistisk vurdering af behov, besøgstal, belægningsprocenter og anlægs- og driftsbudgetter, og
  • hvis anlægget vil påvirke et internationalt naturbeskyttelsesområde væsentligt, skal der i redegørelsen til planforslaget indgå en vurdering af virkninger på det internationale naturbeskyttelsesområde.

Kommuneplanens afsnit 10 Turisme og fritid, 11 Det åbne land og 12 Vandmiljø samt vurdering af anlæggets virkning på miljøet kan medføre, at visse anlæg ikke kan etableres eller udvides op til de i retningslinje 10.2.1, 10.2.2 og 10.2.3 samt 10.3.1 anførte maksimale enhedsstørrelser. Med retningslinjen signaleres, at de trafikale konsekvenser også indgår i vurderingsgrundlaget, herunder mulighederne for at betjene det pågældende område med kollektiv trafik.

Byrådet lægger endvidere vægt på, at friluftslivet får forbedrede muligheder. Dette kan bl.a. ske ved, at der sikres en flersidig anvendelse af eksempelvis golfbaner og lignende anlæg, samt at offentlighedens adgang udvides, evt. gennem frivillige aftaler. Endvidere lægges der vægt på, at planlægningen omfatter en realistisk vurdering af behov, forventede besøgstal og belægningsprocenter samt anlægs- og driftsbudgetter, jf. at en del anlæg i de senere år er etableret på baggrund af overdrevne besøgstal og lignende. Et særligt hensyn gælder de internationale naturbeskyttelsesområder, hvor der ifølge lovgivningen er krav om at foretage konsekvensvurderinger.

Ferie- og fritidsanlæg af regional betydning omfatter:
sommerhuse, hoteller, moteller, vandrerhjem, campingpladser, feriecentre, feriebyer, fritidshavne og andre større anlæg med overnatningsmulighed. Endvidere større aktivitetsanlæg, der har mere end et lokalt kundeopland. Det drejer sig fx om golfbaner, motorbaner, forlystelsesparker, dyreparker mv.
23-11-2009