Den overordnede idé er, at bebyggelsen fremstår som en samlet kant mod den meget trafikbelastede Østre Alle, og at bebyggelsen fremstår med et meget levende formsprog samt varieret etageantal. For at sikre et let udtryk i bebyggelsen, skal der arbejdes med en opbrydning af facaderne mod vejene.
Bebyggelsen skal fungere som overgang mellem etageboligerne i Øgadekvarteret og villaerne i Vejgård, hvorfor bebyggelser skal nedtrappes i højden/etageaantal fra det høje til det lave, således der dannes en overgang fra randbebyggelsen og mod villabebyggelserne.
Det er hensigten at bebyggelsesstrukturerne udformes, så der dannes attraktive facader både mod de omkringliggende veje og områdets interne rum.
For at anvende den lavere parkeringsnorm, som følge af retningslinje 13.13 BRT, skal parkering i overvejende grad etableres i konstruktion, og parkering på fladen skal etableres med grønne elementer og underordnes gårdrummenes rekreative funktioner.
Det omkringliggende byrum har stor betydning for kvaliteten af området som helhed og skal udformes således at det sikrer gode betingelser for byliv og boligkvalitet jfr. retningslinje 6.1.3
Den bevaringsværdige beplantning på skråningen mellem villakvarteret og ejendommen husende den gamle Alleskole skal fastholdes. I øvrigt skal det tilstræbes at bevare øvrige træbeplantninger i området.
Byggemulighederne fastlægges i lokalplaner.
Skiltning skal opføres i harmoni med bebyggelsen og må ikke dominere omgivelserne. Se Din virksomhed - byens ansigt.
|