3.3.B14 Klokkestabelen m.m.

Målet er at skabe rammerne for et velfungerende og attraktivt boligområde med en attraktiv beliggenhed nær det åbne rekreative område ved Klokkestabelen.

Området er bebygget med eksisterende boligbebyggelse, både åben-lav og tæt-lav bebyggelse. I den sydvestlige del af området, Delområde 2, kan der desuden etableres etagebebyggelse.

Forud for placeringen af institutioner med mere end 6 beboere og/eller 2 ansatte samt andre institutioner/virksomheder, som vurderes at kunne medføre betydelig genevirkning for området, skal der gennemføres en lokalplanlægning. Planlægningen skal sikre tilfredsstillende trafikbetjening, miljøforhold mv - samt ikke mindst at berørte parter høres.

Kommuneplanrammen 3.3.B14 er opdelt i to delområder; henholdsvis delområde 1 og delområde 2.

Dette område ligger i den sydlige del af Gl. Hasseris.

Delområde 1 består af boligbebyggelse med vejadgang fra Klokkestabelen. Tæt-lavbebyggelserne i Delområde 1 anvender alle ensartede materialer, hvilket giver et harmonisk udtryk i området. Tæt-lavbebyggelserne består næsten udelukkende af blanke røde mursten og rødt saddeltag. Der er enkelte detaljer i facaden med træ for at give variationer. Alle tæt-lav bebyggelser er bygget med variationer i taghøjderne og i facaderne med frem- og tilbagetrækninger, karnapper mv., hvilket alt sammen arkitektonisk er med til at gøre inde- og uderum indbydende og attraktive. Der er både private og fælles udendørs opholdsarealer, og området fremstår frodigt og grønt.

Delområde 2 ligger isoleret med skrænter på alle sider, og området har derfor ikke en synlig fremtræden placering i Gl. Hasseris. Arkitekturen i området skal tage hensyn til placeringen i form af lysindfald i boliger og friarealer. Området har vejadgang fra Bygaden. Bygaden opleves som et smukt vejforløb med store gårde, bevaringsværdige træer og åbne grønne arealer.

Foto Af Taet Lav Eksisterende Bebyggelse 3 3 B14
Tæt-lav bebyggelse i delområde 1.

23-08-2021
Delområde 1:
Boliger (åben-lav/tæt-lav)
Kulturelle formål
Fritidsformål
Institutioner
Delområde 2: Tillades desuden etagebebyggelse
Anvendelsen er specificeret i Bilag A.

Delområde 1:
Bebyggelsesprocent: Maks. 25 for åben-lav og maks. 30 for tæt-lav boliger.
Etager: Maks. 2
Højde: Maks. 8,5 m
Grønt areal skal friholdes for bebyggelse, se illustrationsplan.
Delområde 2:
Bebyggelsesregulerende bestemmelser skal fastsættes i en lokalplan.
Miljøklasse 1-2, se Bilag A
Grænseværdier for støj fra trafik, se retningslinie 13.3.
Ved om- og tilbygning skal oprindelig materialevalg, overflade og udformning opretholdes/genskabes.
Ny bebyggelse tilpasses områdets struktur i forhold til placering, bygningsvolumen, materialer, detaljeringsgrad m.m.
Markant beplantning skal bevares.
Delområde 2 er omkranset af skrænter, og lysindfald i bolig og friarealer skal sikres.
Stiforbindelser skal sikres, se illustrationsplan.
Parkering i overensstemmelse med Bilag F
Fjernvarmepligt