3.3.B12 Skovbakkevej m.m.

Målet er at skabe rammerne for et velfungerende og attraktivt boligområde med havebypræg. Bebyggelsen består overvejende af ældre liebhavervillaer, og denne karakter ønskes fastholdt. Området er særligt attraktivt pga. den nære tilknytning til Skovbakken/Mølleparken.

Der lægges særlig vægt på at sikre områdets arkitektoniske bevaringsværdier - såvel i form af bebyggelse som beplantning.

Den attraktive beliggenhed afspejles i bebyggelsens udformning.

Forud for placering af nye funktioner, som vurderes at kunne medføre betydelig genevirkning for området (fx institutioner med mere end 6 beboere og 2 ansatte), skal der gennemføres en lokalplanlægning. Planlægningen skal sikre tilfredsstillende trafikbetjening, miljøforhold, høring af berørte parter mv.

De angivne generelle maksimale byggemuligheder er detailreguleret for de enkelte bebyggelsesstrukturer ved lokalplanlægning.

Området er en del af et af Aalborgs mest attraktive kvarterer med store gamle huse, store haver og gamle karakterdannende træer. Der er knyttet væsentlige bevaringsinteresser såvel til kvarteret som helhed som til de enkelte huse og træer.

Umiddelbart fremstår kvarteret homogent, først og fremmest på grund af beplantningsstrukturen. En nærmere analyse af bebyggelsen viser imidlertid, at husene er opført i et tidsmæssigt spænd på mere end 80 år, og det rummer stor variationsrigdom i såvel størrelse som arkitektonisk formsprog.

Bevaringsværdien af den enkelte ejendom fremgår af retningslinie 5.2.3 Bevaringsværdige bygninger. Der er udarbejdet stilblade med beskrivelse af de karakteristiske træk ved de forskellige stilarter. Stilbladene giver også anbefalinger til, hvordan man kan bygge om og til eller skifte bygningsdele ud, uden at gå på kompromis med stilartens formsprog.

Boliger (åben-lav/ tæt-lav/etage)
Kulturelle formål
Fritidsformål
Institutioner
Anvendelsen er specificeret i Bilag A
Bebyggelsesprocent: Max. 30 for åben-lav og max. 40 for tæt-lav, max. 60 for etageboliger.
Etager: Max. 2½
Højde: Max. 12,5 m
Miljøklasse 1-2, se Bilag A
Grænseværdier for støj fra trafik, se retningslinie 13.3
Området skal fremstå som haveby med markant grønt præg.
Udsigtskvaliteter skal sikres.
Ved om- og tilbygning skal oprindelig materialevalg, overflade og udformning opretholdes/genskabes.
Ny bebyggelse tilpasses områdets struktur i forhold til placering, bygningsvolumen, materialer, detaljeringsgrad m.m.
Markant beplantning skal bevares.
Bevaringsværdige enkeltbygninger, se retningslinie 5.2.3
Værdifuldt kulturmiljø
Parkering i overensstemmelse med Bilag F
Stiforbindelser skal sikres, se illustrationsplan.
Fjernvarmepligt
By- og landzone