3.3.D2 Hasserisvej

Hasserisvej har med sit forløb karakter af bydelens strukturelle rygrad. Målet er at skabe rammerne for et dynamisk blandet byområde med havebypræg. Bebyggelsen består overvejende af ældre liebhavervillaer og denne karakter ønskes fastholdt.

Der lægges særlig vægt på at sikre områdets arkitektoniske bevaringsværdier - såvel i form af bebyggelse som beplantning.

Hasserisvej har stor strukturel betydning.

Der er en tendens til skift i anvendelse af de tidligere velhaverboliger i retning af mere blandede anvendelser - fx virksomhedsdomiciler. Det vurderes at være en naturlig konsekvens af Hasserisvejs betydning i den overordnede trafikstruktur. Hasserisvejs overordnede rolle gør den til en attraktiv beliggenhed for kontor og serviceerhverv, mens husene langs den trafikerede vej er blevet mindre attraktive til boligformål.

Området er en del af et af Aalborgs mest attraktive kvarterer med store gamle huse, store haver og gamle, karakterdannende træer. Der er knyttet væsentlige bevaringsinteresser såvel til kvarteret som helhed som til de enkelte huse og træer.

Umiddelbart fremstår kvarteret homogent, først og fremmest på grund af beplantningsstrukturen. En nærmere analyse af bebyggelsen viser imidlertid, at husene er opført i et tidsmæssigt spænd på mere end 80 år, og det rummer stor variationsrigdom i såvel størrelse som arkitektonisk formsprog.

Bevaringsværdien af den enkelte ejendom fremgår af retningslinie 5.2.3. Der er udarbejdet stilblade med beskrivelse af de karakteristiske træk ved de forskellige stilarter. Stilbladene giver også anbefalinger til, hvordan man kan bygge om og til eller skifte bygningsdele ud, uden at gå på kompromis med stilartens formsprog.

Nationalromantik

Dansk funktionel villa
Boliger (åben-lav/tæt-lav/etage)
Enkeltstående butikker*
Mindre butikker til salg af egne produkter**
Hotel og restaurant
Klinikker
Kontorer
Kulturelle formål
Fritidsformål
Institutioner

Anvendelsen er specificeret i Bilag A.
* Bruttoetageareal: Max. 1.000 m² pr. dagligvarebutik og max. 250 m² pr. udvalgsvarebutik
Se uddybende vilkår i retningslinie 7.1.5
** Bruttoetageareal: Max. 250 m² pr. butik
Se uddybende vilkår i retningslinie 7.1.6
Bebyggelsesprocent: Max. 60 for etageboliger og max. 45 for anden bebyggelse.
Etager: Max. 2½
Højde: Max. 12,5 m
Grønt areal kan ikke bebygges, se illustrationsplan
Miljøklasse 1-2, se Bilag A
Grænseværdier for støj fra trafik, se retningslinie 13.3
Området skal fremstå som haveby med markant grønt præg.
Ved om- og tilbygning skal oprindelig materialevalg, overflade og udformning opretholdes/genskabes.
Ny bebyggelse tilpasses områdets struktur i forhold til placering, bygningsvolumen, materialer, detaljeringsgrad m.m.
Markant beplantning skal bevares.
Bevaringsværdige enkeltbygninger, se retningslinie 5.2.3.
En lokalplan skal fastlægge retningslinier for skiltning, og udendørs udstilling.
Stiforbindelser skal sikres, se illustrationsplan.
Parkering i overensstemmelse med Bilag F
Fjernvarmepligt