3.3.D1 Gl. Hasseris

Gl. Hasseris er en sammenhængende randlandsby-struktur, som i dag er delvist integreret i Hasseris' øvrige boligforstæder. Målet er at skabe rammerne for bevaring af landsbyen som et særligt - og klart afgrænset - kulturmiljø. Der er også bevaringshensyn ifht. enkeltbygninger og beplantning. Området skal først og fremmest anvendes til boliger. Men der lægges vægt på muligheden for at integrere miljøvenlige service- og kontorerhverv og andre byfunktioner, som kan medvirke til at styrke nærmiljøet.

Det er hensigten, at landsbymiljøet skal sikres.

Sammenblandingen af funktioner er en væsentlig del af stedets oprindelige karakter, men der har i nyere tid været tendens til en udvikling i retning af boligforstad.

For at skabe rammerne for et aktivt landsbymiljø er det hensigten at området skal kunne anvendes til en bred vifte af funktioner, som miljømæssigt kan forenes med boliger.

Forud for placering af nye funktioner, som vurderes at kunne medføre betydelig genevirkning for området (fx institutioner med mere end 6 beboere og 2 ansatte), skal der gennemføres en lokalplanlægning. Planlægningen skal sikre tilfredsstillende trafikbetjening, miljøforhold, høring af berørte parter mv.

Langs Bygaden ligger store gårde som en del af den gamle landsby. Den brede vifte af anvendelsesmuligheder skaber grundlag for at aktivere overflødiggjorte landbrugsbygninger til nye formål.

Kommuneplanrammen 3.3.D1 deles op i tre delområder, henholdsvis delområde 1, 2 og 3.

Delomraader

Bygaden opleves som et smukt vejforløb hvor de store gårde, bevaringsværdige træer, åbne grønne arealer og nænsomt indpassede nyere boligbebyggelser danner en god helhed. Ad Skomager-, Tømrer, Snedker og Skræddergyden findes det tætte landsbymiljø fint bevaret. Det er hensigten at sikre disse karakteristiske strukturer - så der opleves en tydelig overgang til de nyere boligstrukturer omkring landsbyen. Landsbygrønninger og gadejordsarealer er en del af det særlige.

Der er udarbejdet en bevarende lokalplan for Gl. Hasseris, som beskriver mere konkret, hvordan landsbymiljøet ønskes sikret.

Karaktertræk fra de oprindelige landsbybebyggelser er videreført i de nyere huse.
31-08-2020
Boliger (åben-lav/tæt-lav)
Enkeltstående butikker*
Mindre butikker til salg af egne produkter**
Hotel/restaurant
Klinikker
Kontorer
Kulturelle formål
Fritidsformål
Institutioner
Tekniske anlæg
Værksteder o.l.
Landbrugsdrift kun på eksisterende landbrugsejendomme i landzone.
Anvendelsen er specificeret i Bilag A.
* Bruttoetageareal: Max. 1.000 m² pr. dagligvarebutik og max. 250 m² pr. udvalgsvarebutik
Se uddybende vilkår i retningslinie 7.1.5
** Bruttoetageareal: Max. 250 m² pr. butik
Se uddybende vilkår i retningslinie 7.1.6
Bebyggelsesprocent: Max. 25 for delområde 1 og max. 30 for delområde 2
For delområde 3: Bebyggelsesregulerende bestemmelser fastlægges i en lokalplan.
Etager: Max. 1½
Højde: Max. 8,5 m.
Grønt areal kan ikke bebygges, se illustrationsplan
Miljøklasse 1-2, se Bilag A
Markant beplantning og åbne grønninger skal bevares.
Kig til engene skal sikres.
Ved om- og tilbygning skal oprindelig materialevalg, overflade og udformning opretholdes/genskabes.
Ny bebyggelse tilpasses områdets struktur i forhold til placering, bygningsvolumen, materialer, detaljeringsgrad m.m.
Bevaringsværdige enkeltbygninger, se retningslinie 5.2.3.
Stiforbindelser skal sikres, se illustrationsplan.
Parkering i overensstemmelse med Bilag F
Fjernvarmepligt