3.2.B1 Rømersvej m.m.

Målet er at skabe rammerne for et velfungerende og attraktivt boligområde med havebypræg. Bebyggelsen består overvejende af ældre villaer og denne karakter ønskes fastholdt.

Der lægges særlig vægt på at sikre områdets byarkitektoniske bevaringsværdier - både i form af bebyggelse, strukturer og beplantning.

Bebyggelsen fortæller en del af historien om Aalborgs byudvikling over tid. Her ses Forchhammersvej.

Forud for placering af nye funktioner, som vurderes at kunne medføre betydelig genevirkning for området (fx institutioner med mere end 6 beboere og 2 ansatte), skal der gennemføres en lokalplanlægning. Planlægningen skal sikre tilfredsstillende trafikbetjening, miljøforhold, høring af berørte parter mv.

Det er hensigten at styrke den byarkitektoniske sammenhæng mellem Rømersvej og Aalborg Universitetshospital.

Det er hensigten at bevare det grønne areal nedenfor Postmestervej som rekreativt nærområde for området.

Den oprindelige byarkitektoniske sammenhæng mellem Amtssygehus med forplads og Rømersvej fremstår idag noget amputeret. Dels pga. trafikbelastningen på Hobrovej - dels fordi både forpladsen og Rømersvej siden er omlagt til parkering. Der lægges vægt på at sammenhængen strammes op fx med træplantninger i overensstemmelse med den oprindelige idé.

Generelt fremstår den ældre villabybyggelse i Hobrovejkvarteret som et sammenhængende byhistorisk træk med mange bevaringsværdige bygninger. Især er der mange bedre byggeskik-huse, men også de nyklassicistiske og de funktionalistiske strømninger har sat sit præg. Der lægges vægt på at eksisterende bebyggelse til- og ombygges respektfuldt ifht. den oprindelige byggestil.

Der er udarbejdet stilblade for Hasseris Villaby med beskrivelse af de karakteristiske træk ved forskellige stilarter, de kan også være til inspiration for bebyggelsen i dette område. Stilbladene giver også anbefalinger til, hvordan man kan bygge om og til eller skifte bygningsdele ud, uden at gå på kompromis med stilartens formsprog.

Eksempler på bedre byggeskik huse
-her ses der også historicistiske
og nationalromantiske træk.
12-09-2016
Boliger (åben-lav)
Klinikker
Kontorer
Kulturelle formål
Fritidsformål
Undervisning
Institutioner
Anvendelsen er specificeret i Bilag A
Bebyggelsesprocent: Max. 30
Etager: Max. 2
Højde: Max. 8,5 m
Grønt areal kan ikke bebygges, se illustrationsplan
Miljøklasse 1-2, se Bilag A
Grænseværdier for støj fra trafik, se retningslinje 13.3.
Vejledende grænseværdier for støj fra erhverv, se retningslinje 4.1.3.
Området skal fremstå som haveby med markant grønt præg.
Historiske sammenhænge skal understreges.
Ved om- og tilbygning skal oprindelig materialevalg, overflade og udformning opretholdes/genskabes.
Ny bebyggelse tilpasses områdets struktur i forhold til placering, bygningsvolumen, materialer, detaljeringsgrad m.m.
Markant beplantning skal bevares.
Bevaringsværdige enkeltbygninger, se retningslinje 5.2.3.
Parkering i overensstemmelse med Bilag F
Stiforbindelser skal sikres, se illustrationsplan.
Fjernvarmepligt