3.2.R1 Skovbakken m.m.

Mål

Målet er at sikre Drastrupforbindelsen som et rekreativt og visuelt markant grønt forløb over Aalborgs vestlige kridtbakke mod det åbne land.

Der lægges også vægt på at sikre gode færdselsmuligheder for gående og cyklister, på at bevare markante udsigtspunkter og på at skabe varierede aktivitets-, oplevelses- og opholdsmuligheder. Herunder at sikre gode rammer for to af de primære turistattraktioner i Aalborg: Aalborgtårnet og Zoologiske Have. Det er også et mål at skabe velfungerende rammer for Søndre Kirkegård og at synliggøre kirkegårdens rekreative værdi.

Skoven på bakken i byen...
Anvendelse

Sikringen af områdets naturværdier og den "brede" rekreative anvendelse vægtes højt. Zoo's areal kan således ikke udvides.

Byggemuligheder

Det er hensigten, at Skydepavillonen og Aalborgtårnet skal kunne genopføres og tilføres mindre justerende tilbygninger, men bebyggelsens omfang kan ikke øges væsentligt ifht. i dag.

Kommuneplanrammen 3.2.R1 deles op i to delområder, henholdsvis delområde 1 og 2.

R_3-027 - Delområde

Mølleparken med Noahs Ark
15-01-2018
Anvendelse
Hotel/restaurant
Kulturelle formål
Fritidsformål
Rekreative formål
Tekniske anlæg
For Zoo også:
Butikker*
Klinikker (kun dyreklinik)
Kontorer
Undervisning
Anvendelsen er specificeret i Bilag A
* Bruttoetageareal: Max. 250 m² pr. butik
Se uddybende vilkår i retningslinie 7.1.7
Byggemuligheder
Udenfor Zoo: kun mindre bygninger og anlæg, som er nødvendige for områdets anvendelse.
Bebyggelsesprocent for Zoo generelt: Max. 15
Bebyggelsesprocent for delområde 2: Max. 90
Etager generelt: Max. 2
Etager for delområde 2: Max. 3
Højde generelt: Max. 8,5 m, dog max. 11 m for dyreanlæg o.l. punktvis max. 15 m.
Højde for delområde 2: Max. 11 m
Butik indenfor delområde 2 kan opføres med et max. bruttoetageareal på 500 m².

Miljø
Sammenhængende økologisk forbindelse
Beskyttet natur §3
Arkitektur - Byrum og landskab
Området skal fremstå som et varieret skov- og bakkelandskab.
Værdifuldt kulturmiljø
Markant beplantning skal bevares.

Bebyggelse og anlæg skal indpasses med respekt for natur- og landskabskvaliteter.
Udsigt mod nord og vest skal sikres.
Afskærmende beplantning omkring Zoo.
Trafik - Veje og stier
Stiforbindelser skal sikres, se illustrationsplan.
Teknisk forsyning
Betinget fjernvarmepligt