3.2.B2 Vestre Allé m.m.

Mål

Målet er at skabe rammerne for et velfungerende og attraktivt boligområde med havebypræg. Bebyggelsen består både af ældre bevaringsværdige villaer, rækkehusstrukturer og nyere parcelhuse. Området er særligt attraktivt pga. den nære tilknytning til Skovbakken/Bejsebakken og områdets udsigtskvaliteter, som ønskes fastholdt.

Bejsebakkebebyg 250px
Der er mange kvaliteter i områdets landskabelige beliggenhed.
Anvendelse

Pga. den gode tilgængelighed og støjbelastningen langs de overordnede veje er det hensigten at bebyggelsen her skal kunne udnyttes til miljøvenlige, publikumsorienterede erhverv.

Forud for placering af nye funktioner, som vurderes at kunne medføre betydelig genevirkning for området (fx institutioner med mere end 6 beboere og 2 ansatte), skal der gennemføres en lokalplanlægning. Planlægningen skal sikre tilfredsstillende trafikbetjening, miljøforhold, høring af berørte parter mv.

Vestreall
Det er hensigten at genskabe den grønne karakter langs Vestre Allé - eksempelvis med allébeplantning.
Arkitektur - Byrum og landskab

Den ældre villabybyggelse i Bejsebakkekvarteret og den nordlige del af Kornblomstkvarteret fremstår som et sammenhængende byhistorisk træk med mange bevaringsværdige bygninger. Især er der mange bedre byggeskik-huse, men også de nyklassicistiske og de funktionalistiske strømninger har sat sit præg. I det nyere Kornblomstkvarter er det murmestervillaer, typehuse og villaer med modernistisk tilsnit der præger miljøet. Der lægges vægt på at eksisterende bebyggelse til- og ombygges respektfuldt ifht. den oprindelige byggestil. Der er udarbejdet stilblade for Hasseris Villaby med beskrivelse af de karakteristiske træk ved forskellige stilarter, de kan også være til inspiration for bebyggelsen i dette område. Stilbladene giver også anbefalinger til, hvordan man kan bygge om og til eller skifte bygningsdele ud, uden at gå på kompromis med stilartens formsprog.

Bedrebyggeskik Murermester (1) Funkis
Området omkring Kornblomstvej rummer bl.a. bedre byggeskik-huse, murermestervillaer og funkisinspirerede huse.

Området rummer også helheder af rækkehuse i et åbent grønt landskab og rækkehuse i engelsk havebystil - strukturer der hver især er karakterfulde og vellykkede. Hensigten er at evt. ny bebyggelse skal underordne sig eksisterende bebyggelsesstrukturers udformning på det konkrete sted.

Raekkehusepraestemarken
Rækkehuse på Præstemarken.
15-01-2018
Anvendelse
Boliger (åben-lav/ tæt-lav)
Kulturelle formål
Fritidsformål
Institutioner
Rekreative formål
Langs Hobrovej og Vestre Allé også:
Klinikker
Kontorer
Enkeltstående butikker*
Anvendelsen er specificeret i Bilag A
* Bruttoetageareal: Max. 1.000 m² pr. dagligvarebutik og max. 250 m² pr. udvalgsvarebutik Se uddybende vilkår i retningslinie 7.1.5
Byggemuligheder
Bebyggelsesprocent: Max. 25 for åben-lav boliger og max. 40 for anden anvendelse.
Etager: Max. 2
Højde: Max. 8,5 m
Grønt areal kan ikke bebygges, se illustrationsplan
Miljø
Miljøklasse 1-2, se Bilag A
Vejledende grænseværdier for støj fra erhverv, se retningslinie 4.1.3.
Grænseværdier for støj fra trafik, se retningslinie 13.3.
Arkitektur - Byrum og landskab
Området skal fremstå som haveby med markant grønt præg.
Udsigtskvaliteter skal sikres.
Bebyggelse skal i skala, formsprog og materialevalg afstemmes efter den bebyggelsesstruktur den indgår i.
Ved om- og tilbygning af bevaringsværdige bygninger skal oprindelig materialevalg, overflade og udformning opretholdes/genskabes.
Langs Hobrovej skal udformningen af bebyggelser og facader ofres særlig arkitektonisk opmærksomhed.
Markant beplantning skal bevares.
Bevaringsværdige enkeltbygninger, se retningslinie 5.2.3.
Trafik - Veje og stier
Parkering i overensstemmelse med Bilag F