| Kommuneplan forsiden |
Overordnede rekreative forbindelser De rekreative ruter i og omkring Vestbjerg er revurderet i forhold til at skabe et sammenhængende rekreativt stinet, som kan koble byen sammen med de bynære rekreative områder mod øst, samt ud i det åbne land mod nord, syd og vest. Nedenfor ses et før/efter kort over de overordnede rekreative forbindelser. Det er målet, at de bynære rekreative færdselsmuligheder for offentligheden i det åbne land skal forbedres. Nærrekreative hverdagsoplevelser og tilgængelighed til større sammenhængende landskaber og naturoplevelser skal tilgodese nutidens og fremtidens behov for motion og rekreation for alle aldersgrupper og på alle niveauer. Det overordnede stinet er suppleret op i forbindelse med byudviklingsplanen for Vestbjerg. Naturbeskyttelsesloven regulerer rettighederne for offentlighedens færdsel i det åbne land og sikrer, at eksisterende stier bevares.
Cykelstier
De rammer der ikke er beskrevet nedenfor, er enten ikke tilrettet eller også er der tale om mindre tilretninger.
|
![]() |
|
Eksisterende rammer |
Tilrettede rammer |
Område 2 - Rekreativt område og offentligt område
Rammeområde 5.6.D2 udgår. Området er kommunalt ejet og har i en årrække været udlagt til butikker og serviceerhverv samt boliger mm. Ud fra en helhedsbetragtning er det vurderet, at det ikke vil være hensigtsmæssigt med byudvikling på dette sted. Området overgår i stedet til rekreativt område med mulighed for bl.a. boldbaner.
Samtidig er området omkring skolen/hallen udlagt til rekreativt område, og området til skole/hal er indsnævret til det område, der er udlagt til offentlige formål.
Som vist i afsnittet "Forudsætninger" er den nordlige del af Vestbjerg beliggende i indvindingsopland til drikkevand, hvilket gør, at bolig- eller erhvervsudbygning i området skal undgås.
![]() |
|
Eksisterende rammer |
Tilrettede rammer |
Område 3 - Boligområde syd for Mejlstedvej
Området syd for Mejlstedvej udlægges som nyt område til lav tæt/lav- eller etageboligbebyggelsen. Bebyggelsens karakter skal tilpasses det eksisterende gårdmiljø i området samtidig med, at udsigtskiler skal friholdes for bebyggelse. Den sydlige grænse af rammeområdet følger udpeget områdeafgrænsning til beskyttet natur jf. naturbeskyttelseslovens § 3.
![]() |
|
Eksisterende rammer |
Tilrettede rammer |
Område 4 - Centerområde og rekreativt område syd for Mejlstedvej
I område 4 udlægges et nyt område til centerformål. Det er i dette område, der vil være mulighed for at placere en ny dagligvarebutik eller mindre butikker i form af detailhandel. Der vil også være mulighed for boligbebyggelse i området. Der udlægges samtidig et nyt område til rekreative formål der hvor boldbanerne idag ligger. På sigt vil området kunne anvendes til håndtering af regnvand kombineret med et nyt rekreativt område for byen. Afgrænsningen af rammeområde 5.6.D1 er tilrettet som vist på nedenstående kort.
![]() |
|
Eksisterende rammer |
Tilrettede rammer |
Område 5 - Boligområde syd for Tingvej
Der udlægges et nyt område til boligformål i den sydøstlige del af Vestbjerg. Under hensyntagen til eksisterende beplantning vil der kunne udarbejdes en helhedsplan for området og området skal lokalplanlægges.
![]() |
|
Eksisterende rammer |
Tilrettede rammer |
Det eksisterende og fremtidige behov for rummelighed til bolig- og erhvervsudbygning er beskrevet under afsnittet "Forudsætninger".
Illustrationskort
Som en del af kommuneplanen er der tilknyttet et illustrationskort. Dette kort er tilrettet, så det er i overensstemmelse med de udviklingsønsker, der er beskrevet ovenfor.
Bilag M - Restrummelighed for planperioden 2015-16
Bilaget indeholder oversigt over mulighed for nyudlæg til boliger jf. aftale med Erhvervsstyrelsen. Bilaget tilrettes, så antal boliger i nyudlagte områder i Vestbjerg fremgår.
Miljørapport
Lovgrundlag og procedure for en miljørapport Lovens formål er at sikre et højt niveau af miljøbeskyttelse, at integrere miljøhensyn i planlægningen, og at fremme bæredygtig udvikling. Der skal laves miljørapporter for planer, som omhandler store miljøbelastende projekter listet i lovens bilag 1 og 2, eller som påvirker et internationalt beskyttelsesområde. For mindre planer, som kun omfatter et mindre område eller som kun indeholder mindre ændringer, kan miljørapporten undlades, hvis planen ikke forventes at få væsentlig indvirkning på miljøet. I miljørapporten beskrives, hvordan den ændrede kommuneplans realisering forventes at påvirke miljøet, og hvordan planens miljøpåvirkninger skal overvåges. Når der, som i dette tilfælde, udarbejdes en miljørapport, fastlægges det nærmere indhold (afgrænsing) af miljørapporten i forhold til, hvilke miljømæssige forhold der især forventes påvirket, og hvilke faktorer der bør undersøges nærmere, enten for at udelukke en påvirkning eller for at fastslå påvirkningens omfang og karakter. Dette sker i samarbejde med berørte myndigheder. Offentlighedsproceduren for miljørapporten følger høringsperioden for forslaget til kommuneplantillægget med en høringsperiode på min. 8 uger. Når offentlighedsperioden er udløbet, behandles indkomne bemærkninger, og miljørapporten suppleres med en "sammenfattende redegørelse". Den sammenfattende redegørelse er et selvstændigt afsnit i miljørapporten, og den offentliggøres sammen med det endeligt vedtagne kommuneplantillæg. Ikke teknisk resume De seneste 12 år er der bygget omkring 200 nye boliger i Vestbjerg. Denne periode dækker både over opgangs- og nedgangstider for byggeriet. Derfor vurderes, at en fremskrivning i antallet af boliger, der svarer til de seneste 12 år vil være det bedste bud på behovet for nye boliger. Der udlægges dermed areal til ca. 200 nye boliger. Indenfor hver af følgende emner vurderes planen:
Forud for udarbejdelsen af det egentlige forslag til kommuneplantillæg er der foregået et omfattende forarbejde, hvor der har været dialog med borgere, interesseorganisationer, investorer mv. Der er også sket en afvejning af interesser internt i Aalborg Kommune mellem de forskellige forvaltninger og forvaltningsgrene.
Følgende myndigheder har været hørt i høringsfasen: Miljøstyrelsen (mst@mst.dk), Naturstyrelsen (nst@nst.dk), Erhvervsstyrelsen (erst@erst.dk), Vejdirektoratet (vd@vd.dk), Region Nordjylland (region@rn.dk), Forsvarets Ejendomsstyrelse (fes@mil.dk), Landbrugs- og Fiskeristyrelsen (mail@elfst.dk), Nordjyllands Historisk museum, Miljø- og Energiforvaltningen, Park og Natur, Trafik og Veje, Byggeri, Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen, Skoleforvaltningen, Sundheds- og Kulturforvaltningen, Borgmesterkontoret. Der er indkommet svar fra følgende:
En oversigt over miljørapportens fokusområder fremgår af det ikke-tekniske resumé. Herunder beskrives og vurderes disse fokusområder nærmere. Landskab
Vestbjerg ligger på den vestlige side af Hammer Bakker, som er en markant bakkeø nord for Limfjorden. I byudviklingsplanen fastholdes bebyggelsen på morænebakkerne, i princippet kan bygges fra 9-10 m højdekurven. Dette gøres blandt andet for at understrege og fremhæve landskabets karakter med fladt forland og by på randen af bakken.
|
|
|
Klimaet ændrer sig, og en væsentlig konsekvens er et vådere miljø. Det vil sige stigende grundvandsspejl, øget nedbør, mere vand i vandløbene og stigende havvandsstand. Ændringerne vil ske over en meget lang tidshorisont. Indretning af vores byer og landskaber vil dog allerede nu med fordel kunne tage udgangspunkt i vores forventninger til fremtidens klima, herunder stigende grundvandsstand og vandstanden i havet.
Som konsekvens af øgede og voldsommere regnmængder er det relevant, i øget omfang, at forholde sig til håndtering af regnvand. Da der skal etableres separatkloakering i Vestbjerg de kommende år, er der også et behov for at etablere et bassin til regnvandshåndtering i den sydlige del af byen. Bassinet vil muligvis blive placeret på kommunalt ejet areal ved de nuværende boldbaner syd for Mejlstedvej. Forhåbentlig kan bassinet være med til at højne områdets rekreative kvaliteter.
Klimaændringerne lægger et stort pres på kloaksystemerne, men løsningen er ikke nødvendigvis at udskifte rørene, så de får en større kapacitet. Der er behov for, i højere grad end tidligere, at håndtere regnvand via forsinkelse eller nedsivning.
Begrebet Lokal Anvendelse af Regnvand (LAR) har været kendt i Danmark siden starten af 1990’erne. Det dækker over et princip for håndtering af regnvand, hvor de traditionelle lukkede rørsystemer suppleres med, eller erstattes af, forskellige teknikker til lokal afledning af regnvand, såkaldte LAR-elementer. LAR-elementer er primært baseret på forsinkelse og nedsivning.
I områder med en årlig oversvømmelsesrisiko på 5 % eller derover, som vist på kortet til højre, er det vigtigt enten at undgå fremtidig bebyggelse eller i forbindelse med planlægning at indrette området, så oversvømmelse kan undgås, eksempelvis ved at indrette områder til afledning af regnvand i form af en regnvandssø i et rekreativt område.
Der er ikke planlagt ny bebyggelse i de lavtliggende dele syd for Vestbjerg.
Kulturmiljø

Området syd for Mejlstedvej, hvor der er planer om en omdannelse til boligbebyggelse, udgør et karakteristisk gårdmiljø i byen. Dette oprindelige gårdmiljø skal kunne erkendes, også når området er udviklet til andre funktioner i form af boligbebyggelse. Derfor er der i byudviklingsplanen fokus på at bevare den gårdstruktur, der findes syd for Mejlstedvej i dag. Det er ikke givet, at alle gårde kan ombygges, men ny bebyggelse kan godt i struktur tilpasses den måde gårdene tidligere er bygget på.
Grønne/rekreative kvaliteter

Byen er karakteriseret ved at være placeret op til Hammer Bakker, hvilket er en stor rekreativ kvalitet ved byen. Landskabet syd for byen er lavtliggende. En del af området lige syd for byen har status som beskyttet natur (efter Naturbeskyttelseslovens § 3). Der byudvikles ikke ind i den beskyttede natur, som ligger nedenfor kystskrænten. Derudover er der et par beskyttede vandløb - ét nord for byen og ét syd for byen.
Byudviklingsplanen skal tilgodese byens og områdets grønne og rekreative kvaliteter. Derfor er der udpeget grønne strøg og kiler, som skal bevares.
Den grønne kile syd om byen er med til at sikre byens kant og sammenhængen med landskabet. Ved at friholde engene for byggeri tydeliggøres både oplevelsen af bakkeøen der rejser sig fra de flad enge og udsigterne ud over det åbne land.
Et af målene i byudviklingsplanen er en videreudvikling af friluftslivet i byen, samt at sikre arealer til skovrejsning, grønne rekreative forbindelser og rekreative stier.
Det er et mål med byudviklingsplanen at sikre rekreative grønne områder i tæt sammenhæng med bosætningsområderne og dermed sammenbinde disse, så der bliver mulighed for at bevæge sig rundt i grønne områder.
Samtidig er det ønsket at sikre væsentlige udsigtskvaliteter langs Mejlstedvej mod syd.
Vestbjerg ligger i udbredelsesområdet for flere arter opført på EU-habitatdirektivets bilag IV. For disse arter vurderer Aalborg Kommune, at kommuneplanområdet med meget stor sandsynlighed indgår som levested for flere arter flagermus - både som rasteområde, ledelinje og fourageringsområde, samt spidssnudet frø og muligvis stor vandsalamander. Det vurderes, at kommuneplanen ikke vil medføre væsentlige negative ændringer af arternes levestedsbetingelser, da områdets skov- og naturarealer bevares. Samlet set vurderes kommuneplantillægget ikke at medføre forringelser for arter opført på EU-habitatdirektivets bilag IV.
Mødesteder og byfunktioner
Intentionen er at styrke det eksisterende handelsområde ved Mejlstedvej/Jørgen Steins Vej.
Der forventes at blive bygget ca. 200 nye boliger i Vestbjerg de kommende 12 år, hvoraf ca. halvdelen af disse vil blive placeret i nærheden af Mejlstedvej. Derved skabes grundlag for, at der kan udvikles en bymidte med mere byliv og samtidig minimeres byspredning mest muligt og den eksisterende infrastruktur anvendes.
Der ønskes samtidig at give mulighed for at styrke området ved skolen/hallen, således området kan udvikles til byens primære samlingssted i forhold til idræts- og kulturarrangementer foruden, at byens skole udgør et væsentligt samlingssted.
Mobilitet og forbindelser
Der dannes basis for, at flere vil bruge den offentlige transport, da cirka halvdelen af byens nye boliger placeres i meget kort afstand fra stoppesteder.
Det nye boligområde syd for Tingvej har den udfordring, at det er placeret øst for landevejen. Der er imidlertid tunnelforbindelse, som kan sikre en trafiksikker krydsning af vejen. I forbindelse med debatten har flere efterlyst en mere trafiksikker krydsning af Tingvej. I forbindelse med lokalplanlægning for området, skal der derfor være opmærksomhed på, hvordan, eller om, der kan ske forbedringer.
Desuden er der ønske om at forbinde området ved Egelundsvej med Slugten med en stiforbindelse, da dette vil give en bedre sammenhæng i byen for især skoleelever. I byudviklingsplanen er vist en mulig placering af denne stiforbindelse.
Overordnet set ønskes at skabe en by, hvor biltrafikken mindskes mest muligt, når det gælder ”de korte ture”. Det er intentionen at bygge videre på den stistruktur der allerede findes i byen i dag, og som er med til at sikre, at cyklister og gående kan komme nemt og sikkert rundt i byen. Det skal i forbindelse med ny byudvikling sikres, at der udlægges et stinet, som sikrer en god tilgængelighed til eksisterende stier, bymidten med indkøb, fritidsområdet, rekreative områder osv.
Udvikling af byen vil skabe behov for ny infrastruktur i form af nye bolig- og fordelingsveje.
Vurdering af ændringer i forhold til gældende planlægning
I redegørelsens afsnit om "Ændringer i forhold til gældende planlægning" er gennemgået de konkrete ændringer, der er i kommuneplanens rammedel. I forhold til kommuneplanens retningslinjer vurderes, at der ikke er sket så væsentlige ændringer, at det kan have en miljømæssig konsekvens. Herunder vurderes derfor de miljømæssige konsekvenser af ændring af kommuneplanens rammedel. Vurderingen sker primært på baggrund af en konfliktsøgning i kommunens kortinfo.

Område 1
Der er tale om at skabe mulighed for huludfyldning i et område, hvor der idag findes flere fritidslandbrug. Området vil ikke blive overført til byzone, men der kan i forbindelse med at ønsker opstår søges om landzonetilladelse til opførelse af ialt ca. 8 nye fritidslandbrug. Området ligger min. 500 m fra motorvejen, hvilket gør, at de vejledende grænser for trafikstøj bør være overholdt.
Området ligger på vestsiden af en bakkeskråning og er beliggende i ca. kote 14-15 m. Da området ikke er lavtliggende, vil der ikke umiddelbart være fare for oversvømmelse. Ca. 2-300 m mod vest og nord findes et beskyttet vandløb. Langs dette vandløb bør reserveres en grøn kile.
Da der er kommunalt ejet skov placeret øst for området, er området omfattet af skovbyggelinje. Hvilket betyder, at såfremt der søges om byggetilladelse til huludfyldning, så skal det vurderes, hvordan dette byggeri påvirker skovbrynet, og der kan eventuelt gives dispensation.
Det rekreative område 5.6.R1 er tilrettet, så det følger afgrænsningen af erhvervsområdet mod øst.
Område 2
Område 2 er tilrettet så drikkevandsinteresser i højere grad varetages ved, at området ikke mere indeholder mulighed for at udvikle området på hjørnet af landevejen og Bakmøllevej til blandet bolig- og erhvervsområde. Der er taget hensyn til, at dele af området er udlagt til fredsskov og beskyttet natur.
Indenfor det grønne rekreative område kan der placeres forskellige fritidsaktiviter og mindre bygninger til områdets drift.
Ny bebyggelse i området i form af en eventuel skoleudvidelse, samt byggeri af en hal, skal placeres i området til offentlige formål for at skabe mest mulig synergi.
Område 3
Område 3 omfatter et område syd for Mejlstedvej, hvor der i dag er placeret gårdbebyggelser. Det er planen, at området skal omdannes til bynært boligområde med mulighed for at placere boligbebyggelse, som i struktur minder om gårdbebyggelse eller ved at ombygge eksisterende bygninger. Miljø har undersøgt, i hvilket omfang de eksisterende gårde fortsat har dyreenheder. Det vurderes, at antallet af dyrenheder er så lille, at ingen af gårdene kan medføre væsentlige miljøkonflikter i forhold til kommende boliger.
Syd for område 3 er registreret en del beskyttet natur i form af engarealer og mindre søer. Denne natur må ikke ændre tilstand.
Bebyggelse i området skal placeres nord for istidsskrænten, således landskabet fremhæves og så bebyggelse ikke placeres i område med engarealer.
Langs Mejlstedvej skal det i forbindelse med lokalplanlægning vurderes, hvordan støj fra vejtrafik kan påvirke området. Eksempelvis kan bebyggelse trækkes væk fra vejen, og fælles udendørs opholdsarealer kan placeres mod syd.
En del af området er omfattet af skovbyggelinje i forhold til kommunalt ejet skov syd for Mejlstedvej. I forbindelse med lokalplanlægning skal det vurderes, hvordan bygninger kan placeres i forhold til denne binding.
Område 4
Området ligger også syd for Mejlstedvej, men i et område, hvor der i dag findes boldbaner, nedlagt skole, tennisbaner mm. Hele området skal lokalplanlægges og udvikles, så det i fremtiden overgår til primært dagligvarehandel, boliger og rekreativt område med mulighed for håndtering af regnvand.
Bebyggelse i området skal placeres nord for, eller muligvis på, istidsskrænten, dels for at fremhæve landskabet, men også for at undgå bebyggelse på lavtliggende og vandlidende områder.
Bebyggelse skal, som i område 3, placeres i en vis afstand til Mejlstedvej for at undgå trafikstøj. Dette belyses nærmere i forbindelse med lokalplanlægning.
Del af området er V1-kortlagt i forhold til jordforurening.
Området er delvis omfattet af skovbyggelinje, hvilket skal vurderes nærmere i forbindelse med kommende lokalplanlægning. Skovbyggelinjen kommer fra et mindre kommunalt ejet skovområde.
I forbindelse med lokalplanlægning skal vurderes, hvilke af de eksisterende træer, som skal bevares
Område 5
Med baggrund i den forventede kommende befolkningssammensætning er der behov for at bygge nye boliger i den sydøstlige del af Vestbjerg - et område beliggende syd for Tingvej. Disse boliger kan både bestå af traditionelle fritliggende én-familieboliger, men også andre typer boliger, som er mindre arealkrævende, og som kan opfylde den moderne families krav til boligform, f.eks. områder med flere fælles faciliteter og en tættere bebyggelsesform.
I området, som ligger i kote 9-15 m, findes en del eksisterende beplantningsbælter. Beplantningsbælterne er spor fra kulturlandskabet. De er en del af landskabets struktur, og er desuden med til at dele strækket op i mindre rum og give læ. Beplantningsbælterne bør i vid udstrækning bevares, hvilket fremgår af kommuneplanrammen. Læbælterne er med til at sikre en vis grad af biodiversitet til området.
Ejeren af landbrugsejendommen i den nordvestlige del af området er indstillet på, at dyrehold ikke er muligt, når området overgår til boligbebyggelse.
I forbindelse med lokalplanlægning skal det nærmere vurderes, hvordan bebyggelse kan placeres, når der skal tages hensyn til sikkerhedsforhold i forbindelse med oliedepot nord for Tingvej. Der er en deklaration, som bestemmer, at der ikke kan bygges boliger i en lille del af området mod nord.
Området er omfattet af skovbyggelinje, hvilket skal vurderes nærmere i forbindelse med lokalplanlægning for området.
Alternativer/0-alternativet
Miljørapporten skal beskrive og evaluere rimelige alternativer. Alternativerne ligger i alle de fravalg, der er foretaget i processen med baggrund i rapportens fokusområder.
0-scenariet er at bevare retningslinjer, arealudpegninger og kommuneplanrammer som de var. Men da Vestbjerg er udpeget som en oplandsby med væsentligt byvækstpotentiale i kraft af byens beliggenhed og kvaliteter, vil der dog være et ønske om fortsat at kunne udbygge byen. En løsning er derfor at sikre, at der kan ske en udvikling af byen på den mest bæredygtige måde, ved at omdanne noget af den eksisterende by og ved at udlægge arealer til byudvikling steder, hvor der er færrest interessekonflikter og uden der sker byspredning.

Område 1, 2, 3, 4 er fravalgt, fordi de ligger op til, eller er en del af Hammer Bakker, og dermed kan være med til at påvirke det rekreative område negativt.
Område 5 er fravalgt, fordi der er stærke drikkevandsinteresser i området, og en del af området har status som beskyttet natur. Desuden ønskes ikke at udvikle området til boligformål, da der er ønske i byen om at skabe et stort fælles idræts- og kulturområde (Idræt på toppen).
Område 6 er fravalgt, fordi området ligger i tæt tilknytning til erhvervsområdet i Vestbjerg og dermed kan der skabes potentielle fremtidige miljøkonflikter. Derudover ligger området nord for Bakmøllevej, som er en vej med en væsentlig trafikmængde, da den fungerer som tilkørselsvej til motorvejen. Placering af en væsentlig mængde nye boliger i området vil kræve etablering af en tunnelforbindelse til den øvrige del af byen, hvilket vil være en dyr investering. Den sydlige del af området er omfattet af stærke drikkevandsinteresser.
Område 7 er fravalgt, fordi området ønskes fastholdt til offentlige formål.
Område 8 er fravalgt til teknisk anlæg i form af solcelleanlæg, fordi arealet ikke er aktuelt til dette formål for ansøger alligevel.
Afbødeforanstaltninger og overvågning
Generelt er miljøvurdering en proces, og der er under arbejdet med kommuneplantillægget og miljøvurderingen sket en justering af kommuneplanen, så der opstår færrest mulige interessekonflikter.
Byudviklingsplanen for Vestbjerg er udarbejdet som et kommuneplantillæg - en form for områderevision af kommuneplanen - der skal angive fremtidsperspektiverne for byens udvikling de kommende 12 år.
Planen bevæger sig derfor på et meget overordnet visionært niveau, hvor det ikke giver mening at beskrive afbødeforanstaltninger og overvågningsprogrammer.
Byudviklingsplanen bliver fulgt op af mange konkrete planer og projekter. I processen med disse planer og projekter vil arbejdet med de ovenfor nævnte fokusområder blive videreført.
Sammenfattende redegørelse
I forbindelse med byrådets endelige vedtagelse af planen, skal der efter miljøvurderingslovens § 9 foreligge en sammenfattende redegørelse for:
Hvorledes er miljøhensyn integreret i planen?Planen er udarbejdet på et overordnet niveau, og derfor er miljøhensyn også vurderet på et overordnet niveau og ud fra en helhedsbetragtning for hele byen. I forbindelse med byudviklingsplanen er forsøgt at skabe mulighed for at udvikle byen på en bæredygtig måde set i forhold til en lang række faktorer som placering af nye arealudlæg, udnyttelse af eksisterende byområde til andre formål, trafikbetjening, klimaforhold, naturinteresser osv.
Hvordan udtalelser indkommet i offentlighedsfasen er taget i betragtning?
Miljørapporten har medvirket til at afdække relevante miljøforhold i relation til forskellige bindinger i byen - eksempelvis klimaforhold, beskyttet natur, fredskov og grundvandsinteresser.
I forbindelse med offentlighedsfasen er indkommet 17 bemærkninger, hvoraf en enkelt stiller spørgsmålstegn ved, om der er en sikkerhedszone i forbindelse med det millitære anlæg nord for Tingvej. Millitære anlæg er undtaget for risikobekendtgørelsen og dermed er der heller ikke udpeget en sikkerhedszone. Brændstofdepotet har i en periode være i dvaledrift. Driften er delvis genoptaget ultimo 2017. I planområdet nærmest depotet er der tinglyst zoner, hvor der ikke må opføres bebyggelse. Det fremgår af kommuneplanrammen, at Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse skal inddrages i forbindelse med kommende lokalplanlægning for nyt boligområde i nærheden af det millitære anlæg, og i den forbindelse vil det i samarbejde med Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse blive vurderet, om der skal stilles yderligere sikkerhedskrav i lokalplanen. Bemærkningen har ikke givet anledning til ændringer i byudviklingsplanen.
Hvorfor netop den vedtagne plan er valgt ud fra de behandlede alternativer?
0-alternativet er ikke valgt, da Aalborg Kommune har stor interesse i at udnytte potentialet for byvækst. I forbindelse med miljørapporten er vurderet forskellige alternative byudviklingsretninger for Vestbjerg. Den valgte løsning vurderes at være den løsning, der har mindst indvirkning på miljøet.
Overvågning af de væsentlige miljøpåvirninger af planen
Byudviklingsplanen er udarbejdet på et overordnet niveau, og derfor er ikke planer om at iværksætte afbødeforanstaltninger eller overvågningsprogrammer. Det vil eventuelt være muligt i forbindelse med kommende konkret planlægning.