3.6.N1 Drastrup skov

Mål

Målet er at sikre et lokal rekreativt område og at understøtte den generelle genopretning af skov- og bakkelandskab mod sydvest. Der lægges også vægt på at beskytte grundvandet mod forurening.

Drastrup Skov
Anvendelse

Da der i området er særlige drikkevandsinteresser, og området ligger i indvindingsopland til Aalborg Forsyning, Vand A/S Drastrup, skal der ved anvendelse af arealet tages særlige hensyn til beskyttelse af grundvandet, og området må ikke anvendes til formål, der kan forurene grundvandet.

Miljø

Drastrup er et af Aalborg kommunes vigtigste grundvandsmagasiner. og ved foden af Skalborg bakke er der grundvandsdannelse, hvorfor der er særligt fokus på at hindre grundvandstruende aktiviteter.

Siden 1986 har Kommunen arbejdet intensivt for at forbedre og beskytte grundvandstilstanden i hele området. En del af denne indsats har været i et samarbejde med Skov- og Naturstyrelsen at udarbejde en delindsatsplan for grundvandsbeskyttelse i Drastrupområdet.

Fremadrettet skal der fortsat arbejdes med indsatsplaner for området, så trusler mod grundvandet afværges og drikkevandsforsyningen sikres.

Drikkevand Ny
Interesseområder for vandindvinding. Den lilla farve viser kildepladszoner, den mørkeblå skravering angiver områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD), den lyse blå skravering angiver områder med drikkevandsinteresser (OD) og den gule skravering med blå kant angiver indvindingsoplandet til den enkelte kildeplads.
Arkitektur - Byrum og landskab

Området rummer en skovplantning med tæt sammenhæng til landsby- og villabebyggelsen i Drastrup. Overordnet landskabeligt er området en del af det sammenhængende skov og bakkelandskab mod sydvest (Drastrupforbindelsen). Se også folderen om Drastrup Skov

Via forbindelser over Drastrup og City Syd kobles området også sammen med Drastrup Enge nord for Nibevej og ådalen øst for Hobrovej. Sikring af forbindelsen mod vest på tværs af 3. Limfjordsforbindelsen er et vigtigt fokus i områdets grønne strukturer.
36_n1
Illustrationen viser principper i byudviklingsplanen, der skal tages i betragtning i den mere detaljerede planlægning af områdets fremtid så som forbindelsen mellem de to grønne kiler og hærvejene i Østerådalen og Drastrupkilen

IMG_2054 Drastrup SKOV

Trafik - Veje og stier

Der er jf. kommuneplanens retningslinie 13.1 reserveret en 200 meter bred korridor for selve vejanlægget til en Vestforbindelse.

09-01-2017
Anvendelse
Rekreative formål
Landbrug (ekstensiv)
Naturbeskyttelse
Skov
Grundvandsbeskyttelse
Anvendelsen er specificeret i Bilag A.
Byggemuligheder
Ingen større udvidelsesmuligheder for virksomheder.
Erhvervsmæssigt nødvendigt byggeri, medhjælperboliger o.l. kun i tilknytning til eksisterende bebyggelse.
Etager: Max. 1½
Højde: Max. 8,5 m
Bygge- og beskyttelseslinier: Skov (300 m) vejreservation (200 m)
Miljø
Ingen grundvandstruende aktiviteter
Arkitektur - Byrum og landskab
Området skal fremstå som et varieret skov- og bakkelandskab.
Eksisterende skov skal bevares.
Trafik - Veje og stier
Arealreservation til Vestforbindelse og sikring af stiforbindelser mellem byen og landskabet, se illustrationsplan
Zoneforhold
 Byzoneareal tilbageføres til landzone