3.6.H3 Nibevej m.m.

Målet er at området udvikles med miljøvenlige byerhverv, som udnytter områdets gode tilgængelighed. Der lægges vægt på funktioner, som kan medvirke til at understøtte City Syd som et moderne center for indkøb og oplevelse. Det er også et mål at skabe en god afrunding af byen mod vest, både i forhold til arkitektur og landskab, samt sikre grundvandsinteresserne i området.

Området opdeles i zone A og B hvad angår anvendelse og byggemuligheder. I zone A lægges der vægt på at anvendelserne relaterer sig til City Syd. Differentieringen af bebyggelsesprocenten har til formål at skabe en blød overgang mod det åbne land.

Fra Nibevej (vejmidte) er en byggelinje på 15 m, der skal friholdes for bebyggelse. Arealet skal fremstå som et åbent græsareal med spredte trægrupper. Langs Skalborggrøften og Bilkagrøften skal der ligeledes friholdes et grønt areal.

Området ligger indenfor indvindingsoplandet til Aalborg Forsyning, Vand A/S’ ved Drastrup, tæt ved kildepladszonen til Drastrup Vandværk og delvist i grundvandsdannende opland.

Da der i området er særlige drikkevandsinteresser, og området ligger i indvindingsopland til AFV Drastrup, skal der ved anvendelse af arealet tages særlige hensyn til beskyttelse af grundvandet, og området må ikke anvendes til formål, der kan forurene grundvandet.

Drastrup er et af Aalborg kommunes vigtigste grundvandsmagasiner. og ved foden af Skalborg bakke er der grundvandsdannelse, hvorfor der er særligt fokus på at hindre grundvandstruende aktiviteter.

Siden 1986 har Kommunen arbejdet intensivt for at forbedre og beskytte grundvandstilstanden i hele området. En del af denne indsats har været i et samarbejde med Skov- og Naturstyrelsen at udarbejde en delindsatsplan for grundvandsbeskyttelse i Drastrupområdet.

Fremadrettet skal der fortsat arbejdes med indsatsplaner for området, så trusler mod grundvandet afværges og drikkevandsforsyningen sikres.

Drikkevand Ny (1)
Interesseområder for vandindvinding. Den lilla farve viser kildepladszoner, den mørkeblå skravering angiver områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD), den lyse blå skravering angiver områder med drikkevandsinteresser (OD) og den gule skravering med blå kant angiver indvindingsoplandet til den enkelte kildeplads.

Mod Nibevej og Letvadvej skal arealerne fremstå grønne og der skal ofres særlig opmærksomhed på forarealerne. P-pladser må ikke placeres som samlet fladeparkering foran facaden ud imod de omkringliggende veje, men kan i stedet placeres bag eller imellem bygningerne.

Det er hensigten at området skal afrundes med beplantning mod vest og nordvest for derved at skabe en klart defineret bykant. Ligeledes sikrer interne beplantningsbælter overgangen mellem områdets delområder.

Nibevej 550px

Der lægges vægt på at udformningen af bebyggelse og forarealer langs Nibevej og Letvadvej medvirker til at højne oplevelsen af et kvalitetspræget og grønt bymiljø.

Langs områdets vestlige kant løber Bilkagrøften, der indgår strategisk i implementering af separatkloakering i Skalborg. Nord for området ved Sofiendal Enge er påtænkt etableret et større naturområde, med mulighed for et vådområde med LAR funktion (Lokal Afledning af Regnvand). Her vil blandt andet Bilkagrøften kunne udledes i, når den er friholdt for spildevand. Langs med grøften skal der etableres en rekreativ sti, der forbinder Nibevej til Hærvejen, der løber langs områdets nordlige kant og videre nordpå mod en kommende Sofiendal Sø.

Langs med Letvadvej skal der sikres et grønt præg, der understreger bakkefoden og tydeliggør den grønne forbindelse langs mellem Drastrupkilen og Østerådalen. Indsatsen kan med fordel kombineres med eventuel separatkloakering og cykelforbindelse.

36_h3

Illustrationen viser byudviklingsplanens principper, i form af vigtige sammenhænge, der skal tages i betragtning i den mere detaljerede planlægning af områdets fremtid.

For i planlægningen at modvirke en visuel sammensmeltning mellem bydelen og City Syd skal der ofres særlig opmærksomhed mod forarealer ifbm. principperne om grønne indfaldsveje og differentiering ifht. City Syds åbne struktur med diffuse parkeringslandskaber, skiltning og skala. Der er udarbejdet en vejledning om, hvordan man skaber smukke erhvervsområder. Se "Din virksomhed - byens ansigt"

09-01-2017
Butikker til særlig pladskrævende varegrupper*
Mindre butikker til salg af egne produkter**
Kontorer
Benzinsalg***
Trykkeri o.l.
Fritidsformål
Tekniske anlæg
Engroshandel o.l.
Oplagsvirksomhed o.l. (dog ikke langs Nibevej)
Værksteder o.l.
Mindre industri

Grundvandsbeskyttelse
Bolig som er nødvendig for en virksomheds drift.
Anvendelsen er specificeret i Bilag A.
* (kun i zone A - se kort)Bruttoetageareal: Max. 5.000 m² pr. butik
Se uddybende vilkår i retningslinie 7.1.4
** (kun i zone A - se kort)Bruttoetageareal: Max. 250 m² pr. butik
Se uddybende vilkår i retningslinie 7.1.6
*** Evt. inkl. butik/kiosk
Bruttoetageareal: Max. 250 m² pr. butik
Se uddybende vilkår i retningslinie 7.1.7
Bebyggelsesprocent: Max. 50 i zone A og max. 35 i zone B.

For området omfattet af lokalplan 3-6-104 gælder at bebyggelsesprocent er max. 50.

Etager: Max. 2

Højde: Max. 8,5 m. Punktvis dog max. 11 m. Skorstene o.l.  max. 21 m.
Miljøklasse 1-4, se Bilag A

Klasse 4 virksomheder kan ikke placeres tættere på boliger end 100 m.

Vejledende grænseværdier for støj fra erhverv, se retningslinie 4.1.3

Grænseværdier for støj fra trafik, se retningslinie 13.3

Ingen grundvandstruende aktiviteter
Kanten mod det åbne land markeres
Bebyggelse langs Nibevej skal udformes med respekt for den synlige beliggenhed.
Nibevej skal fremstå som grøn indfaldsvej og forarealer, p-pladser mv. skal fremstå grønne.
Letvadvej skal sikres et markant grønt præg, der understreger bakkefoden.
Udendørs oplag skal afskærmes med beplantning.
Stiforbindelser skal sikres, se illustrationsplan
Parkering i overensstemmelse med Bilag F
Fjernvarmepligt