3.6.B1 Drastrup

Mål

Målet er at skabe rammerne for et fortsat velfungerende lokalt boligmiljø, der via grønne stiforbindelser bindes sammen med det resterende Skalborg og de grønne arealer omkring bydelen.

Langs Nibevej kan der placeres en bredere vifte af byfunktioner, der også relaterer sig til det nærliggende City Syd.

Anvendelse

Indenfor området er der vandforsyningsinteresser for Drastrup Vandværk og Aalborg Vand A/S - AFV Drastrup.

Forud for placeringen af nye funktioner, som vurderes at medføre betydelig genevirkning for området, fx institutioner med mere end 6 beboere og/eller 2 ansatte, skal der gennemføres en lokalplanlægning. Planlægningen skal sikre tilfredsstillende trafikbetjening, miljøforhold, høring af berørte parter mv.

Byggemuligheder

Det rekreative fællesareal "Pletten" ønskes friholdt for bebyggelse.

Som en afrunding af boligområdet mod "Pletten" er der mulighed for at udstykke 8 parcelhusgrunde.

Pletten 550px (1)

Pletten (1)

Miljø

Drastrup ligger indenfor indvindingsoplandet til Aalborg Forsyning, Vand A/S’ kildeplads ved Drastrup, samt kildepladszonen til Drastrup Vandværk.

Drastrup er et af Aalborg kommunes vigtigste grundvandsmagasiner. og ved foden af Skalborg bakke er der grundvandsdannelse, hvorfor der er særligt fokus på at hindre grundvandstruende aktiviteter.

Siden 1986 har Kommunen arbejdet intensivt for at forbedre og beskytte grundvandstilstanden i hele området. En del af denne indsats har været i et samarbejde med Skov- og Naturstyrelsen at udarbejde en delindsatsplan for grundvandsbeskyttelse i Drastrupområdet.

Fremadrettet skal der fortsat arbejdes med indsatsplaner for området, så trusler mod grundvandet afværges og drikkevandsforsyningen sikres.

Da der i området er særlige drikkevandsinteresser (OSD) og området ligger i indvindingsopland til AFV Drastrup, skal der ved anvendelse af arealet tages særlige hensyn til beskyttelse af grundvandet, og området må ikke anvendes til formål, der kan forurene grundvandet.

Drikkevand Ny (1)
Interesseområder for vandindvinding. Den lilla farve viser kildepladsszoner, den mørkeblå skravering angiver områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD), den lyse blå skravering angiver områder med drikkevandsinteresser (OD) og den gule skravering med blå kant angiver indvindingsoplandet til den enkelte kildeplads.
Arkitektur - Byrum og landskab

Syd for Drastrup bebyggelse er en vigtig forbindelse mellem de to landskabskiler, Østerådalen og Drastrupkilen samt de to hærvejsruter. Se også folderen om Drastrup Skov

36B1_drastrup

Illustrationen viser principper i byudviklingsplanen, der skal tages i betragtning i den mere detaljerede planlægning af områdets fremtid så som forbindelsen mellem de to grønne kiler og hærvejene i Østerådalen og Drastrupkilen

Som boligområde ligger Drastrup som en enklave, der danner byens bebyggede grænse mod vest. Dermed er der i planlægningen ekstra fokus på hvorledes boligområdet sammenbindes med bydelens øvrige kvarterer og samtidigt skærmes mod City Syd og den planlagte vestforbindelse.

Udklip 2_Lokalplan 3-6-107
Illustrationen er et uddrag af lokalplan 3-6-107, og viser hvorledes overgange og  byens kant kan defineres med afskærmende beplantning syd for Drastrup.
09-01-2017
Anvendelse
Boliger (åben-lav)
Kulturelle formål
Fritidsanlæg
Institutioner
Rekreative formål
Tekniske anlæg
Grundvandsbeskyttelse
Langs Nibevej også:
Klinikker
Kontorer
Anvendelsen er specificeret i Bilag A.
Byggemuligheder
Bebyggelsesprocent: Max. 30
Etager: Max. 2
Højde: Max. 8,5 m
Grønt areal skal friholdes for bebyggelse, se illustrationsplan.
Miljø
Miljøklasse 1-2, se Bilag A
Ingen grundvandstruende aktiviteter
Arkitektur - Byrum og landskab
Afskærmende beplantning i skel mellem boliger og erhverv
Bevaringsværdige enkeltbygninger, se retningslinie 5.2.3.
Trafik - Veje og stier
Nye boliger vejbetjenes fra Drastrup Skovvej og Depotvej.

Parkering i overensstemmelse med Bilag F

Stiforbindelser skal sikres, se illustrationsplan
Teknisk forsyning
Fjernvarmepligt
Zoneforhold
En lokalplan skal overføre landzoneareal til byzone.
Planforslag

test af højre kolonne