3.6.H2 Vægten m.m.

Målet er at området udvikles med miljøvenlige byerhverv, som udnytter områdets gode tilgængelighed. Der lægges vægt på funktioner, som kan medvirke til at understøtte City Syd som et moderne center for indkøb og oplevelse.

Drastrupskovvejkigtilcitysyd
Området er delvist ubebygget og danner overgang mellem City Syd og Drastrup.

Da der i området er særlige drikkevandsinteresser, og området ligger i indvindingsopland til Aalborg Forsyning, Vand A/S Drastrup, skal der ved anvendelse af arealet tages særlige hensyn til beskyttelse af grundvandet, og området må ikke anvendes til formål, der kan forurene grundvandet.

Drastrup er et af Aalborg kommunes vigtigste grundvandsmagasiner. og ved foden af Skalborg bakke er der grundvandsdannelse, hvorfor der er særligt fokus på at hindre grundvandstruende aktiviteter.

Siden 1986 har Kommunen arbejdet intensivt for at forbedre og beskytte grundvandstilstanden i hele området. En del af denne indsats har været i et samarbejde med Skov- og Naturstyrelsen at udarbejde en delindsatsplan for grundvandsbeskyttelse i Drastrupområdet.

Fremadrettet skal der fortsat arbejdes med indsatsplaner for området, så trusler mod grundvandet afværges og drikkevandsforsyningen sikres.

Drikkevand Ny
Interesseområder for vandindvinding. Den lilla farve viser kildepladszoner, den mørkeblå skravering angiver områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD), den lyse blå skravering angiver områder med drikkevandsinteresser (OD) og den gule skravering med blå kant angiver indvindingsoplandet til den enkelte kildeplads.

Området udvikles i sammenhæng med City Syds grønne struktur.

36_h 2Ny
Illustrationen viser byudviklingsplanens principper, i form af vigtige sammenhænge, der skal tages i betragtning i den mere detaljerede planlægning af områdets fremtid.

Der er udarbejdet en vejledning om, hvordan man skaber smukke erhvervsområder. Se "Din virksomhed - byens ansigt"

Drastrupskovvejstitilcitysyd
Langs områdets vestlige kant markeres grænsen af et læheng og et stiforløb.

Udklip 3_Lokalplan 3-6-107
Illustrationen er et uddrag af lokalplan 3-6-107 og viser hvorledes et beplantningsbælte indtænkes i planlægningen som afskærmning mod mellem området og boligkvarteret Drastrup mod vest.
09-01-2017
Butikker til særlig pladskrævende varegrupper*
Klinikker
Kontorer
Benzinsalg**.
Trykkeri o.l.
Fritidsformål
Tekniske anlæg
Engroshandel o.l.
Oplagsvirksomhed o.l.
Værksteder o.l.
Mindre industri
Grundvandsbeskyttelse
Anvendelsen er specificeret i Bilag A.
* Bruttoetageareal: Max. 5.000 m² pr. butik
Se uddybende vilkår i retningslinie 7.1.4
** Evt. inkl. butik/kiosk
Bruttoetageareal: Max. 250 m² pr. butik
Se uddybende vilkår i retningslinie 7.1.7
Bebyggelsesprocent: Max. 50
Etager: Max. 2
Højde: Max. 8,5 m.
Miljøklasse 1-3, se Bilag A
Vejledende grænseværdier for støj fra erhverv, se retningslinie 4.1.3.
Grænseværdier for støj fra trafik, se retningslinie 13.3.
Ingen grundvandstruende aktiviteter
Afskærmende beplantning mod boliger
Udendørs oplag kun på tæt hegnede arealer.
Forarealer, p-pladser mv. skal fremstå grønne.
Bevaringsværdige enkeltbygninger, se retningslinje 5.2.3
Stiforbindelser skal sikres, se illustrationsplan
Parkering i overensstemmelse med Bilag F
Vejadgang fra Vægten eller Krebsen