3.6.N4 Østerådalen

Målet er at genoprette og værne om områdets landskabelige, naturmæssige og rekreative kvaliteter samtidig med, at der er mulighed for ekstensiv landbrugsdrift.

Ved en fortsat genslyngning af Østerå kan kvælstofudledningen reduceres og de rekreative værdier øges.

Området er en del af Østeråforbindelsen - et sammenhængende landskabeligt og rekreativt forløb i Østerådalen. Naturbeskyttelseshensyn og rekreative anvendelsesmuligheder prioriteres højt.

Regionplan 2005 reserverer en 200 meter bred korridor for selve vejanlægget til en Vestforbindelse og fastlægger en beskyttelsesafstand på 300 meter mellem en kommende vej og ny bebyggelse.

Det er hensigten at arbejde for en reduktion af kvælstofudledningen til Østerå ved hjælp af en fortsat genslyngning af åen og genopretning af lavbundsarealer som vådområder.

Østerådalen er et spændende naturområde med mange rekreative muligheder, der ligger meget tæt på Aalborg.

Aalborg Kommune har udarbejdet 2 foldere om Østerådalen, der er opdelt i et nord og et syd område. Der kan læses mere på kommunens hjemmeside. Folderen for Østerådalen Syd kan ses her.

Gennem Østerådalen løber en af de 2 nationale hærvejsruter omkring Aalborg.

Det er hensigten at Finstrupholm skal fremstå som skov for derved at fremhæve landskabsoplevelsen.

For at bevare Østerådalens åbne karakter er en aktiv indsats i forhold til alle arealer nødvendig - først og fremmest i form af græsning. De steder, hvor landbrugsdriften opgives, springer engene med tiden i krat, hvis arealerne får lov at ligge hen.
09-01-2017
Landbrug (ekstensiv)
Skov
Naturbeskyttelse
Grundvandsbeskyttelse
Anvendelsen er specificeret i Bilag A.
Ingen større udvidelsesmuligheder for virksomheder
Erhvervsmæssigt nødvendigt byggeri, medhjælperboliger o.l. kun i tilknytning til eksisterende bebyggelse.
Beskyttelseslinie: vandløb (150 m), Dall Kirke (se Regionplan), vejreservation (300 m)
Beskyttet natur (§3)
Udpeget lavbundsareal
Grænseværdier for støj fra trafik, se retningslinie 13.3.
Ingen grundvandstruende aktiviteter.
Økologisk forbindelse
Området skal fremstå som et åbent englandskab.
De højest beliggende landskabspartier skal understreges med skov.
Arealreservation til Ny Dallvej, vestforbindelse og stiforbindelser skal sikres, se illustrationsplan
Betinget fjernvarmepligt
By- og landzone