3.6.B4 Stationsmesterkvarteret

Mål

Målet er at skabe rammerne for et velfungerende lokalt miljø, hvor den blandede sammensætning af boligtyper og nærheden til Østerådalen udnyttes som en ressource. Der lægges vægt på at bevare spor fra Skalborgs oprindelige bebyggelser - som identitetsskabere  i kvarteret.

Det er også et mål at forskønne Hobrovej som en grøn indfaldsvej til Aalborg.

I forhold til etageboligområderne er kvaliteten af boliger og opholdsarealer i højsædet ligesom der er fokus på at åbne bebyggelserne op imod det omkringliggende kvarter. Udviklingen skal tage afsæt i de rummelige friarealer, som i højere grad skal udnyttes som et aktiv for hele området.

Kvarteret et tæt knyttet til centeret omkring Skalborg Bakke og dyrskuearealet via Bisgårdsvej, der fungerer som lokal bygade parallelt med Hobrovej. Det er vigtigt at tilgængeligheden til den brede vifte af byfunktioner langs Hobrovej bevares.

I perioden 2015-2017 gennemgår Grønnegården en renovering, der forventes at have betydning for den fremtidige beboersammensætning i området.

IMG_20150421_152403
Gøls Minde er en af de oprindelige bebyggelser langs Skalborg Bakke. Oprindeligt mejeri, så pølsefabrik og i dag aktivitetscenter.

36B4_Grønnegården _KAAI_500 (1)
Renovering af Grønnegården (Illustration: Kjærsgaard og Andersen)
Anvendelse

Forud for placeringen af nye funktioner, som vurderes at medføre betydelig genevirkning for området, fx institutioner med mere end 6 beboere og/eller 2 ansatte, skal der gennemføres en lokalplanlægning. Planlægningen skal sikre tilfredsstillende trafikbetjening, friarealer og grønne kvaliteter, miljøforhold samt høring af berørte parter mv.

Arkitektur - Byrum og landskab

Området rummer, eksempler på de oprindelige villabebyggelser på Skalborg Bakke, som opstod omkring den gamle landevej. Samlet set vurderes villabebyggelsen at være et værdifuldt byhistorisk træk, som ønskes bevaret. Om den enkelte bygning vurderes at være bevaringsværdig i sig selv fremgår af retningslinie 5.2.3.

I områdets midte ligger bebyggelsen "Rosengården", hvis navn sammen med Grønnegården rækker tilbage til tiden, hvor Thomsens planteskole var placeret på den sydvendte skråning.

Ved stationen er en vigtig forbindelse over banen til Østerådalen, samt en forbindelse mod nord langs banen, forbeholdt kollektiv trafik og bløde trafikanter mod Aalborg Centrum.

De oprindelige bebyggelser på bl.a. Havekrogen er med til at give området karakter.

IMG_6500_2
Stationen udgør et knudepunkt, både i forhold til den kollektive trafikbetjening men skaber også en forbindelse over banen ud til Østerådalen.
36_stationsmestervej (1)
Illustrationen viser byudviklingsplanens principper, der skal tages i betragtning i den mere detaljerede planlægning af områdets fremtid så som vigtige grønne sammenhænge og knudepunkter i kvarteret. Den grå stiplede linje langs Hobrovej, illustrerer hvor der skal ofres særlig opmærksomhed på forarealer og facadevirkning.
Trafik - Veje og stier

Stationsmesterkvarteret betjenes af Stationsmestervej, idét overkørsler til Hobrovej i dag er sløjfede. For at undgå gennemkørende trafik, der bruger området som "smutvej" er etableret hastighedsdæmpende foranstaltninger.

Fremtidig planlægning skal sikre en forbindelse langs banestækningen, fra Dallvej og videre mod stationen, som del af en mulig fremtidig banesti, der kan føre bløde trafikanter hele vejen til Aalborg Midtby.

09-01-2017
Anvendelse
Boliger (åben-lav/tæt-lav/etage)
Kulturelle formål
Fritidsformål
Institutioner
Rekreative formål
Langs Hobrovej, Dyrskuevej og Stationsmestervej også:
Klinikker
Kontorer
Anvendelsen er specificeret i Bilag A
Byggemuligheder
Bebyggelsesprocent: Se Bilag K.
I øvrigt max. 30 for åben-lav boliger og max 40 for anden bebyggelse
Etager: Max. 2 for åben-lav boliger, max. 3 for etageboliger, max. 2½ for tæt-lav boliger og anden bebyggelse.
Højde: Max. 8,5 m for åben-lav boliger, max. 11 m for anden bebyggelse.
Miljø
Miljøklasse 1-2, se Bilag A
Grænseværdier for støj fra trafik, se retningslinie 13.3.
Arkitektur - Byrum og landskab
Kulturspor skal sikres.
En lokalplan skal fastlægge retningslinier for disponering af varierede opholdsarealer.

Tilgængeligheden til de grønne arealer i området skal forbedres. Der skal være et samspil mellem det grønne i Grønnegården og dyrskuearealet ifht. til funktion og visuel sammenkobling.
P-pladser skal fremstå grønne.
Bevaringsværdige enkeltbygninger, se retningslinie 5.2.3.
Trafik - Veje og stier
Hobrovej skal styrkes som grøn indfaldsvej. Forarealer skal ofres særligt opmærksomhed. De skal fremstå grønne og der må ikke placeres parkering foran facaden ud imod Hobrovej.

Stiforbindelser skal sikres, se illustrationsplan
Parkering i overensstemmelse med Bilag F
Teknisk forsyning