3.6.B6 Dallvej

Målet er fremadrettet at omdanne området, hvor Coop Centrallager Skalborg ligger i dag, til boligområde.

Den nye bebyggelse skal supplere Skalborgs eksisterende boligudbud, hvor der i dag er mangel på mindre boliger, så som tæt-lav bebyggelse. Der skal indtænkes grønne områder og sikres gode forbindelser til de omkringliggende områder, så enklavestrukturen i Skalborg brydes. Det er også et mål at sikre en forbindelse langs banen, evt i kombination med en støjvold, som der er ved Gartnervej. Dette vil samtidigt løse den terrænmæssige adgang til Dallvej over banen.

Forud for omdannelsen af området skal der gennemføres en lokalplanlægning, der bl.a. sikrer at boligområdet ikke belastes af nærliggende erhvervsområder mod syd. Planlægningen skal dermed tage særlig højde for skærmning af eksempelvis støj fra virksomheder samt sikre tilfredsstillende trafikbetjening, skærmning fra jernbanen, øvrige miljøforhold, høring af berørte parter mv.

Der er for området en række klimatiske og miljømæssige forhold der skal indarbejdes i planlægningen inden omdannelsen af området:

• Der er regisreret jordforurening på arealet, der skal belyses yderligere
  • Området er i kommunes kortlægning markeret udsat i forbindelse med regnhændelser hvilket skal varetages i strukturplanen for områdets disponering jfr. retningslinje 2.1.6
  • Området er udsat for støj fra erhverv og trafik (veje og jernbane) hvilket forudsætter særlige foranstaltninger

Den kommende bebyggelse skal have et grønt præg, samt gode forbindelser til de omkringliggende områder - i særlig grad for bløde trafikanter. Det er vigtigt den kommende planlægning har fokus på at styrke sammenhænge og nedbryde barrierer i forhold til den øvrige by.

Den afskærmende beplantning langs områdets nordlige og østlige kant er med til at skabe en grøn forbindelse fra Østerådalen til Drastrupkilen langs Dallvej og overgang til den bebyggede by. I udbygningen af området skal der tages højde for klimatilpasning og samspil med de grønne strukturer jfr. illustrationsplanen og retningslinje 2.1.6

36_dallvej
Byudviklingsplanens principper med sammenbinding af boligområder, kobling til de grønne kiler og områderne nord for Dallvej, samt potentialer i forhold til nærbane og City Syd der evt. kan udfoldes videre i den detaljerede planlægning.

Den nye bebyggelse skal have vejadgang fra Dallvej mod nord. Der lægges vægt på gode stisystemer til de bløde trafikanter. Stisystemerne skal kæde den nye bebyggelse sammen med det resterende Skalborg og Østerådalen, samt banestien.

Fremtidig planlægning skal sikre en forbindelse langs banestækningen, som del af en mulig fremtidig banesti, der kan føre bløde trafikanter hele vejen til Aalborg Midtby.

09-01-2017
Boliger (tæt-lav)
Institutioner
Tekniske anlæg
Anvendelsen er specificeret i Bilag A.

Vejledende grænseværdier for støj fra erhverv, se retningslinie 4.1.3.

Grænseværdier for støj fra trafik, se retningslinie 13.3.
Bebyggelsesprocent: Max. 40 % for tæt-lav.
Etager: Max. 2½
Højde: Max. 10,5 m
Fælles opholdsareal: Min. 15 % af områdets areal.
Miljøklasse 1-2, se Bilag A
Vejledende grænseværdier for støj fra erhverv, se retningslinie 4.1.3.
Grænseværdier for støj fra trafik, se retningslinie 13.3.
For klimatilpasningstiltag se retningslinje 2.1.6 for byudvikling, byomdannelse og klimatilpasning
Det omkringliggende byrum har stor betydning for kvaliteten af området som helhed og skal udformes således at det sikrer gode betingelser for byliv og boligkvalitet jfr. retningslinje 6.1.3
Den afskærmende beplantning mod erhverv, Dallvej og jernbane skal i videst muligt omfang bevares.
Interne veje, forarealer, opholdsarealer, p-pladser mv. skal fremstå grønne.
Forarealer mod omkringliggende veje skal ofres særligt opmærksomhed
Stiforbindelser skal sikres, se illustrationsplan
Parkering i overensstemmelse med Bilag F
Fjernvarmepligt