3.6.H4 Hobrovej Øst

Området ligger centralt placeret tæt ved Skalborgs aktivitetsknudepunkt ved Agri Nord Idrætscenter, dyrskuearealet og City Syd. Området skal udvikles med miljøvenlige byerhverv, som udnytter områdets gode tilgængelighed.

Målet er at opgradere plangrundlaget, således at området langs Hobrovej kan revitaliseres og danne en overgang mellem bydelen Skalborg og City Syd og samtidigt fungere som buffer mellem de bagvedliggende boligområder og Hobrovej.

Målet er at skabe en ny alsidig facade mod Hobrovej og Nibevej, hvor bevaring af de oprindelige spor og og sammenhænge forenes med udvikling og nytænkning.

Området kan anvendes til miljøvenlige byerhverv, som udnytter områdets synlige placering og gode tilgængelighed. Forud for ny bebyggelse i området, skal der gennemføres en lokalplanlægning.

Planlægningen skal sikre tilfredsstillende trafikbetjening, grønne kvaliteter, miljøforhold mv - samt ikke mindst at berørte parter høres.

Skalborg har sin oprindelse omkring en samling udflyttergårde ved krydset Nibevej-Hobrovej, og har bevaret dele af gårdstrukturen, der vurderes at være et bevaringsværdigt kulturspor. Om den enkelte bygning vurderes at være bevaringsværdig i sig selv fremgår af retningslinie 5.2.3., hvilket dog skal ses i sammenhæng med den enkelte bygnings stand.

Området skal kunne spille op imod City Syd på den anden side af Hobrovej og forarealerne skal udformes således de forskønner Hobrovej som grøn indfaldsvej.

For at modvirke en visuel sammensmeltning mellem bydelen og City Syd skal der ofres særlig opmærksomhed mod forarealer og differentiering ifht. City Syds åbne struktur med diffuse parkeringslandskaber, skiltning og skala. Fra Hobrovej skal der derfor fastholdes et grønt areal (17,5 m fra vejmidten), der skal friholdes for bebyggelse. Arealet skal fremstå som et åbent græsareal med spredte trægrupper. Parkering må ikke ske som fladeparkering langs Hobrovej, men skal ske bag eller mellem bygningerne.

Forud for en omdannelse af arealet skal der udarbejdes en lokalplan, der helhedsoritenteret indtænker grønne karaktertræk, facadeutryk og sammenhæng til de omkringliggende områder.

36_h 4ØSt
Illustrationen viser byudviklingsplanens principper, i form af vigtige sammenhænge, knudepunkter og grønne forbindelser, der skal tages i betragtning i den mere detaljerede planlægning af området.

Der er udarbejdet en facade- og skiltevejledning for Aalborg og Nørresundby Midtby. Her kan der hentes inspiration og vejledning - også i forhold til andre områder. Se "Din facade - byens ansigt"

Der er også udarbejdet en vejledning om brug af gågader, torve, pladser og fortove. her kan der blandt andet hentes inspiration og vejledning om udendørs udstilling. Se "Gader og pladser - til glæde for alle"

Fremtidig planlægning skal sikre en forbindelse langs banestækningen, som del af en mulig fremtidig banesti, der kan føre bløde trafikanter hele vejen til Aalborg Midtby.

22-03-2021
Butikker til særlig pladskrævende varegrupper*
Mindre butikker til salg af egne produkter**
Klinikker
Kontorer
Trykkeri o.l.
Fritidsformål
Undervisning
Tekniske anlæg
Engroshandel o.l.
Bolig som er nødvendig for en virksomheds drift.
Langs Hobrovej og nord for Dallvej også:
Benzinsalg***
Værksteder o.l.

Langs Gartnervej også:
Mindre industri
Anvendelsen er specificeret i Bilag A.
* Bruttoetageareal: Max. 10.000 m² pr. butik
Se uddybende vilkår i retningslinie 7.1.4
** Bruttoetageareal: Max. 250 m² pr. butik
Se uddybende vilkår i retningslinie 7.1.6
*** Evt. inkl. butik/kiosk
Bruttoetageareal: Max. 250 m² pr. butik
Se uddybende vilkår i retningslinie 7.1.7
Bebyggelsesprocent: Max. 50
Etager: Max. 2.
Højde: Max. 8,5 m.
Miljøklasse 1-2, dog miljøklasse 1-4 langs Gartnervej, se Bilag A.
Vejledende grænseværdier for støj fra erhverv, se retningslinie 4.1.3.
Grænseværdier for støj fra trafik, se retningslinie 13.3.
Bebyggelse skal udformes i respekt for den synlige beliggenhed.
Interne veje, forarealer, opholdsarealer, p-pladser mv. skal fremstå grønne.
Udendørs oplag kun på tæt afskærmede arealer.
Bevaringsværdige enkeltbygninger, se retningslinie 5.2.3.
Hobrovej og Dallvej skal fremstå som grønne indfaldsveje.
Arealreservation til Ny Dallvej og stiforbindelser skal sikres, se illustrationsplan.
Parkering i overensstemmelse med Bilag F.
Fjernvarmepligt
Byzone