3.6.A1 Østerådalen

En flersidig arealanvendelse, hvor der tages hensyn til de natur- og landskabsinteresser, der er knyttet til ådalen.

Østerådalen er et spændende naturområde med mange rekreative muligheder, der ligger meget tæt på Aalborg.

Aalborg Kommune har udarbejdet 2 foldere om Østerådalen, der er opdelt i et nord og et syd område. Der kan læses mere på kommunens hjemmeside. Folderen for Østerådalen Syd kan downloades her.

Gennem Østerådalen løber en af de 2 nationale hærvejsruter omkring Aalborg. Den cykelvenlige Hærvejsrute i ådalen skal gennem Skalborgområdet, forbindes til hærvejsruten i Drastrupkilen.

For at bevare ådalens åbne karakter er en aktiv indsats i forhold til alle arealer nødvendig enten i form af græsning eller dyrkning. De steder, hvor landbrugsdriften opgives, springer engene med tiden i krat, hvis arealerne får lov at ligge hen.

Anvendelsen af området skal tage hensyn til Østerådals åbne karakter.

Fremtidig planlægning skal udfolde mulighederne for at sikre en forbindelse langs banestækningen, fra  Svenstrup i Syd til Skalborg Station, som del af en mulig fremtidig banesti, der kan føre bløde trafikanter hele vejen til Aalborg Midtby.

09-01-2017
Landbrug (ekstensiv)
Naturbeskyttelse
Anvendelsen er specificeret i Bilag A.
Ingen større udvidelsesmuligheder for virksomheder.
Erhvervsmæssigt nødvendigt byggeri, medhjælperboliger o.l. kan kun opføres i tilknytning til eksisterende bebyggelse.
Beskyttelseslinier: Østerå (150 m) og Dall Kirke, se retningslinje 11.3.6
Grænseværdier for støj fra trafik, se retningslinie 13.3.
Beskyttet natur (§3), se retningslinie 11.3.6
Udpeget lavbundsareal, se retningslinje 11.3.10
Økologisk forbindelse, se retningslinje 11.3.8
Landskabet skal fremstå med åben engkarakter -opdelt af læhegn, småbiotoper o.l.
Beplantningsbælte langs jernbanen
Bevaringsværdige enkeltbygninger, se retningslinie 5.2.3.
Arealreservation til Vestforbindelse skal sikres, samt de grønne forbindelser mellem byen og landskabet, se illustrationsplan
Tekniske anlæg så som regnvandsbassiner
Landzone, del af vejareal i byzone